Pewność siebie vs pokora. Która postawa lepsza w biznesie?

Pewność siebie vs pokora. Czy na pewno są przeciwieństwami?

Pewność siebie to zdecydowanie bardzo ważna cecha w biznesie. Ale co z pokorą? Przecież zbytnia wiara we własne możliwości oraz przekonanie o swojej wspaniałości może szybko stać się gwoździem do naszej trumny. Czy jest to więc możliwe, aby jakoś pogodzić pewność siebie z pokorą? Czy potrafimy balansować między tymi dwoma ważnymi cechami? Czasami jest to możliwe tylko wtedy, jeśli jedną postawimy na pierwszym miejscu, a druga stanie się balonikiem, z którego będziemy stopniowo wypuszczać powietrze.

Świadomość własnych słabości

Pewność siebie wcale nie polega na tym, że widzimy tylko swoje zalety. Pewność siebie to wiara we własne możliwości nawet w obliczu wad. A faktu, że takie posiadamy, w żadnym wypadku nie powinniśmy ignorować. Nikt z nas nie jest nieomylny i niepokonany. Wszyscy mamy wady, z którymi musimy się liczyć i wszystkich nas ograniczają słabości. Czasem są to cechy fizyczne, które nierozerwalnie łączą się z naszymi podstawowymi predyspozycjami. Innym razem nasze wady wynikają ze złych nawyków lub doświadczeń, które kształtowały nas przez lata. Ignorowanie ich może nas doprowadzić do upadku, więc zawsze musimy mieć świadomość, że człowiek jest skomplikowaną istotą.

Po co biznesmenowi pokora?

Niektórzy rekinowie biznesu mogą nas przekonywać, że przyznawanie się do swoich porażek jest niedopuszczalne w biznesie. Bardzo możliwe, że u niektórych z nich to zadziałało. Prawda jest jednak taka, że jeśli będzie swoje porażki i wady ignorować, to prędzej czy później sami wpadniemy w pułapkę takiego podejścia. Jeśli jednak będziemy mieć wyważone podejście i będziemy uwzględniać nasze niedoskonałości w naszych planach, to szybko zauważymy, że decyzje, jakie będziemy podejmować, będą przynosić pozytywne wyniki.

Pamiętajmy też, że nasze nawyki biznesowe krzyżują się z naszymi nawykami życiowymi. Często możemy zauważyć, że niektóre zachowania z pracy przenosimy na nasze relacje i codzienne doświadczenia. Nie chodzi tylko o nasze kontakty z innymi ludźmi, ale też o umiejętność radzenia sobie z problemami i motywowania samych siebie. Jeśli więc wykształcimy pokorę w pracy, to łatwiej będzie nam pamiętać o niej również w życiu prywatnym.