Przyjemna aparycja. Czy ma znaczenie w biznesie?

Z jednej strony mówi się, że wygląd w życiu nie ma znaczenia, a z drugiej strony okazuje się, że piękni mogą sobie pozwolić na kilka dodatkowych przywilejów. Jak więc wygląda to w praktyce? Skupmy się na życiu zawodowym i zastanówmy się, kiedy najbardziej nasza aparycja może stać się naszym atutem, a kiedy mają znaczenie zupełnie inne czynniki. Czasami wręcz szkodzimy swojej urodzie, jeśli próbujemy ją podkreślać w zły sposób. U mężczyzn objawia się to najczęściej niezadbanym zarostem i fryzurą, a u kobiet źle dobranym makijażem.

Gdzie aparycja jest atutem?

Przyjemna aparycja jest atutem na stanowisku, które nie wymaga większej wiedzy specjalistycznej, ale za to jest kluczowe dla wizerunku firmy. Chodzi o chociażby konsultantów, którzy wyjaśniają klientom szczegóły oferty oraz zachęcają ich do wybrania odpowiedniej. Nie jest to praca, która wymaga długich studiów i na takie stanowiska nie zatrudnia się ze względu na wiedzę ekspercką. Bardziej chodzi tutaj o umiejętność zrobienia dobrego wrażenia i sprawianie, aby kontakt z nami był dla klienta możliwie jak najprzyjemniejszy. Może się to wydawać próżne i cyniczne, ale statystyki mówią same dla siebie. Klienci są statystycznie dużo bardziej chętni na przyjęcie danej oferty, jeśli opowiada mu o niej piękna i zadbana i kobieta. Czy jest to dyskryminacja? W pewien sposób tak, choć dyktują ją twarde realia rynku, z którymi nie ma sensu walczyć. Chyba że jesteśmy masochistami.

Piękny kontra zadbany

Jeżeli nasza praca wymaga ciągłych kontaktów z kotrahentami i klientami, to nie musimy wcale być piękni. Najważniejsze, aby być zadbanym, ale co to oznacza? Chodzi przede wszystkim o czyste ubrania oraz stan naszej twarzy. Jeżeli chcemy zachować zarost lub brodę, to powinniśmy o nią zadbać, a tak, aby dobrze komponowała się z naszą twarzą. Jeżeli zapuszczamy ją tylko dlatego, że nie chce nam się golić, to nigdy nie zrobimy dobrego wrażenia. Powinniśmy też pamiętać, aby przed wyjściem do pracy zawsze umyć twarz. Jeżeli będzie zdradzała oznaki niewyspania, to nasz rozmówca pomyśli, że mamy problemy z organizacją. Warto też pamiętać, że tutaj wygląd jest tylko jednym z wielu aspektów.